آلعاب للآطفال عمر 6 شهور و حتى السنة

عزيزتي الآم، اخيرا الحمد لله الاربع شهور الآولى عدوا على خير و سلام. احب ابشرك ان اللي جي بآذن الله اسهل لآن خلاص طفلك ابتدى يكبر بجد و ابتدى الخطوات الآولى في التعبير عن نفسه سواء من خلال الاشارة و بعض الحروف او تعبيرات الوجه اللي بتفهمك احتياجات طفلك. كمان المرحلة دي في تغييرات لا حصر لها في نمو طفلك من بداية المشي لبداية الكلام و الزحف و التسنين و تنظيم مواعيد النوم و النوم لساعات اطول و بداية الآكل و تحكم اكتر في عضلات الجسم و الآيدين و غيرها و غيرها من مراحل النمو اللي طفلك محتاج مساعدتك فيها عشان تعدي المرحلة دي كمان بسلام ان شاء الله.

النهارة و بكرة هنتكلم بس عن الآلعاب اللي ممكن تشتريها لطفلك عشان تسليه و تساعد على نموه الصحي خلال المرحلة دي. تابعينا عشان الفترة اللي جية هنتكلم على انشطة تانية كتير ممكن تعمليها بآيدك لطفلك.

بداية الكلام لازم نبدآ نقلل الفترات اللي الطفل بيقضيها متححد و متقيد في كرسي هزاز او كرسي العربية او آي مكان تاني ممكن يعيق حركة الطفل. البيبي دلوقتي محتاج يمرن عضلات رجليه عالزحف و الحبي و عضلات ايديه على انه يرفع نفسه لما يكون نايم على بطنه. افرشي غطا كبير عالآرض و سيبي طفلك عليه معظم الوقت و حواليه آلعابه عشان يتشجع انه يتحرك بحرية و يستكشف. لما طفلك يبدآ يسند عالكراسي و الترابيزات و حسيتي انه مستعد انه يتدرب عالمشي بلاش المشيات اللي الطفل بيتحبس جواها لآنها بتآخر المشي (على عكس الشائع بين كتير من الناس) و بتخلي الطفل يتعود انه يمشي على اطراف اصابعه بدل ما يمشي عالقدم كلها.

bad.jpg

  لو لازم ولابد يبقى يفضل المشايات اللي بتكون ليها ايد الطفل يسند عليها زي دي 

walker.jpg